Trápí Vás ranní nevolnost v těhotenství?

Ranní nevolnosti se mohou objevit téměř u každé ženy. Podle statistik trpí nevolností a zvracením zhruba třetina nastávajících maminek, nejde tedy o nic neobvyklého. Tyto nepříjemné stavy Vás mohou ale v průběhu těhotenství pěkně potrápit. V našem článku se tedy dozvíte, proč ranní nevolnosti vznikají a jak na ně vyzrát.


Podle lékařů mohou nevolnosti a zvracení způsobovat prudké hormonální změny, které se objevují zejména na začátku těhotenství. V prvním trimestru je totiž v těle zvýšená hladina hormonu HCG. Viníka Vašich nevolností hledejte tedy právě v tomto hormonu. Jeho hladina dosahuje vrcholu mezi osmým a desátým týdnem a potom se postupně snižuje. To také vysvětluje, proč můžete kolem dvanáctého týdne těhotenství pozorovat ústup nevolností. Objevit se může také větší citlivost na různé pachy, to je také v pořádku a k těhotenství to zkrátka patří. O miminko se ovšem bát nemusíte!

Pokud i přes své nevolnosti pravidelně jíte a pijete dostatek vody, je vše v pořádku. Opatrná ovšem buďte v případě, že v sobě neudržíte téměř žádné potraviny a hlavně vodu. Můžete dokonce začít hubnout nebo úplně ztratit chuť k jídlu. Tohle je špatně a raději se okamžitě poraďte se svým ošetřujícím lékařem. Jak dlouho Vás budou žaludeční problémy trápit, to je velmi individuální. Většinou se nevolnosti ztrácí na konci prvního trimestru. Objevit se ale mohou kdykoliv během těhotenství, je to ale naprosto v pořádku a není se čeho bát.

Jak vyzrát na ranní nevolnosti

Zvracení a žaludeční problémy Vás mohou pořádně potrápit a průběh těhotenství pěkně znepříjemnit. Naštěstí pro Vás máme pár zaručených rad, jak tohle těžké období co nejlépe zvládnout.

Snídaně v posteli

Zkuste si dát lehkou snídani hned ráno po probuzení. Nejlepší jsou nějaké suché potraviny bez výraznějších pachů. Můžeme doporučit například pečivo, kukuřičné chlebíčky, keksy nebo piškoty. Popíjet k tomu můžete ovocné nebo bylinkové čaje. Nasnídejte se tedy v posteli a vydržte v ní zhruba 15 minut. Teprve potom zkuste vstát, ale jen velmi pomalu. Na posteli se protáhněte, v klidu se posaďte, spusťte nohy na zem a teprve po chvíli vstaňte. Pokud to bude jen trošku možné, nečistěte si zuby hned po ránu.

Pijte hodně vody

Vhodné jsou různé minerálky a stolní vody. Doporučujeme pít ale pouze ty neperlivé. Skvělou volbou jsou vody s hořčíkem. Podrážděný žaludek dokáže uklidnit velmi slabý černý čaj. Pomáhá také chladné mléko. Dobrou volbou mohou být i čerstvé odšťavněné zeleninové a ovocné šťávy. Dodají Vám dostatek energie, vitamínů a minerálů. Váš denní příjem tekutin by měl být zhruba 2,5 až 3 litry. Co se ovšem v těhotenství rozhodně nedoporučuje, jsou nasycené sladké limonády, tonic a energetické nápoje, tomu se rozhodně vyvarujte. Omezte také pití kávy!

Sázka na bylinky

Při nevolnosti Vám také pomůžou bylinky. Skvělý je například heřmánek, ten uklidňuje a pomáhá při nevolnostech. Doporučuje se také čaj s fenyklem, který dokáže zklidnit žaludek. Pokud ho budete pít po každém jídle, nic tím určitě nezkazíte. Velmi často se používá také meduňka, ta výborně působí proti nevolnostem, zvracení, nechutenství a dokáže také bojovat se stresem a bolestem hlavy. Meduňka navíc skvěle uklidňuje, a proto se doporučuje popíjet před spaním.