Pilates je skvělé cvičení v těhotenství

Čekáte miminko a chcete nejen pro sebe, ale hlavně pro něj to nejlepší? Základem je samozřejmě zdravá a vyvážená strava. Neobejdete se ale ani bez zdravého pohybu a cvičení. Skvělou volbou může být například pilates. Udrží Vás ve skvělé formě a tělo bude silné a pružné. Zároveň je to ale skvělý „protilék“ na nepohodlí spojené s těhotenstvím. Budete se opravdu cítit mnohem lépe.


Pilates se zaměřuje především na posílení svalů, relaxaci a hluboké dýchání. To bude přínosné zejména při porodu. Cvičební pozice zpevňují břicho a také zádové svaly. Ty jsou důležité pro správné držení těla, rovnováhu a sílu. Jednoduše řečeno, zpěvní Vám celý vnitřní opěrný systém těla. To oceníte zejména v pokročilém stádiu těhotenství a při porodu.

Pilates je také nenahraditelným pomocníkem při zpevňování svalů pánevního dna. Díky tomu posílí i vnitřní orgány, například střeva, dělohu i močový měchýř. To může dokonce zabránit úniku moči po porodu. Dalším velkým bonusem je, že pilates bude rozvíjet Vaši svalovou sílu a také paměť, díky tomu se tělo lépe zotaví po porodu a dostane se mnohem lépe do formy. Uvědomte si, že potřebujete posílené svaly při porodu, ale také při následné péči o dítě. Žena, která necvičí má ochablé svalstvo a její porod proto může být náročnější. To stejné platí při zotavování se po porodu.

Vyberte si zkušeného instruktora

Ještě než začnete se cvičením pilates, informujte svého lékaře. A to i přesto, že jste před těhotenstvím pravidelně cvičila nebo pilates dokonce navštěvovala. Také doporučujeme vyhledat kurzy, které jsou zaměřené přímo na pilates pro těhotné. Cviky se od běžného pilates příliš neliší, ale i přesto nejsou některé náročnější doporučovány. Jsou to například ty cviky, kde zapojujete ve velké míře břišní svaly. Také doporučujeme zvolit si opravdu zkušeného instruktora, který má s těhotnými ženami zkušenosti. Měl by se Vám plně věnovat a hlavně kontrolovat, zda cviky provádíte správně, tak abyste správně posilovala požadované partie a naopak nezatěžovala zbytečně plod. Pozor si dejte především na cvičení přímých břišních svalů – to je v těhotenství nežádoucí. A také na prokrvení malé pánve, to může způsobit vážné problémy.

Pilates pro těhotné má blahodárné účinky, skvěle působí jako prevence křečových žil a otékání nohou, které trápí téměř každou ženu v těhotenství. Příznivě působí také na oběhový a lymfatický systém. Pozitivně ovlivňuje potíže s močením nebo tvorbu hemeroidů. Pilates v těhotenství můžeme zkrátka doporučit.

Dýchání z pilates využijete i u porodu

Pilates klade velký důraz na dýchání, a to zejména do spodních žeber a zad. Pilates vlastně můžete cvičit kdekoliv, například v tramvaji, v práci či při čekání ve frontě. Stačí jen myslet na správný postoj a dech, aktivně zapojit chodidla a také svaly pánevního dna. Potom už jen stačí přenášet při tom váhu z jedné nohy na druhou.