Plavání pro těhotné Vám pomůže při porodu

Očekáváte radostné narození miminka a zvažujete jestli, dál sportovat nebo dokonce pokračovat v plavání i během těhotenství. Opatrnost je samozřejmě na místě a sportovat musíte rozhodně s mírou. Pokud probíhá těhotenství bez komplikací a cítíte se dobře, nic Vám nebrání ve zdravém pohybu. Každá sportovní aktivita může budoucí mamince usnadnit porod. Plavání pro těhotné a cvičení ve vodě je skvělou volbou.


V těhotenství roste bříško a pohyb bývá s každým přibývajícím měsícem složitější a složitější. Pohyb ve vodě pro Vás bude ale příjemný i v pokročilém těhotenství. Voda Vás bude příjemně nadnášet, veškerá tíha z Vás spadne a budete se cítit mnohem lehčí.

Plaváním uvolníte pánevní dno

Velkou výhodou je uvolňování pánevního dna, což velice oceníte při porodu. K tomu slouží speciální cviky, které Vám ukážou na každém kurzu, kde se zabývají plaváním pro těhotné. Současně s tím uvolníte ztuhlé zádové svalstvo a krční páteř. Záda v těhotenství velmi trpí, proto jim dopřejte alespoň jednou týdně uvolnění ve vodě.

S plaváním začněte od 12. týdne těhotenství

Doporučujeme navštěvovat speciální kurzy, které nabízí plavání pro těhotné a vedou je proškolené instruktorky nebo porodní asistentky. Poradí Vám a nasměrují na správně pohyby a dýchání. Při cvičení můžete navíc využít spoustu pomůcek (balony, destičky, žížaly), které cvičení ještě více zefektivní. Navíc na kurzech potkáte další maminky, se kterými si můžete o těhotenství popovídat. Plavání pro těhotné je tak ideálním pohybem. Vždy ale doporučujeme začít s plaváním mezi 12. a 13. týdnem těhotenství. Kurzy potom bývají většinou rozděleny pro těhulky ve druhém trimestru a třetím trimestru.

V žádném případě nechoďte na plavání samotné, během těhotenství mohou mít ženy nedostatek hořčíku a trpět tak křečemi. Vždy se tedy pohybujte ve vodě s doprovodem a raději nic neriskujte. Při cvičení ve vodě si udržujte mírnější tepovou frekvenci, nikdy nechoďte nad 150 tepů za minutu. Dejte také pozor na teplotu vody. Nedoporučuje se překračovat teplotu nad 37°C, není to dobré pro miminko. V kurzu Vás ale na všechna rizika upozorní a budou na Vás dohlížet.

Plavání konzultujte se svým lékařem

Pokud se rozhodnete, že začnete navštěvovat plavání pro těhotné, rozhodně své sportovní aktivity nejdříve prokonzultujte se svým gynekologem. Většinou dávají písemné potvrzení do těhotenské průkazky, že může těhulka bez problémů plavat. Problém totiž může nastat ve chvíli, kdy není dobrá kvalita vody. V takovém případě Vás můžou postihnout nežádoucí infekce. Před plaváním se tak v první řadě informujte o kvalitě vody. Rozhodně se vyhýbejte přírodním nádržím. Nejvhodnější jsou bazény, které jsou určeny přímo těhotným ženám nebo maminkám s malými miminky.