Jaké vitamíny jsou vhodné pro kojící matky?

Vitamíny a minerály jsou důležité nejen během těhotenství, ale také v období kojení. I po porodu by totiž měla žena dbát na vhodnou a vyváženou stravu a také dostatečné dávky vitamínů. Kojící ženy potřebují především klíčové vitamíny a minerály, které jsou nepostradatelné pro zdravý růst kojenců. Vitamíny by měly rozhodně obsahovat dostatečné množství kyseliny listové, jódu, vitamínu D a také železa.


Proč je tak důležitá kyselina listová?

Kyselina listová je velmi důležitá pro krvetvorbu a následné dělení buněk. Používá se také například k léčbě chudokrevnosti. Pokud budete kyselinu listovou užívat při těhotenství, snížíte riziko vývojové poruchy plodu, nejčastěji rozštěpu páteře. S jejím užíváním začněte co nejdříve. Ke vzniku vývojových vad totiž dochází nejčastěji ve 25. – 26. týdnu těhotenství. Další výhodou je, že snižuje krvácivost při porodu. Další nepostradatelnou výhodou je také podpora tvorby mléka. Množství kyseliny listové v mateřském mléce je ovšem zajištěno na úkor zásob kyseliny listové v těle matky. Poraďte se proto se svým gynekologem o užívání správného množství. Jedině tak nebudete strádat vy ani dítě.

K čemu je potřebný vitamín D?

Vitamín D ovlivňuje především činnost nervového systému. Rovněž růst nových buněk a podporuje imunitní systém. Pomáhá také zpracovávat vápník a fosfor, který je důležitý pro udržení zdravých kostí a zubů. Z těchto důvodů je dostatečný příjem tohoto vitamínu důležitý pro správný růst a vývoj dětí. Vitamín D se tvoří zejména v kůži díky působení ultrafialového záření. Množství vitamínu D u narozeného dítěte závisí především na jeho množství u matky v průběhu celého těhotenství a také při kojení. Pokud má matka v mateřském mléce vitamínu D nedostatek, bude ho mít nedostatek i dítě. Podle studie Světové zdravotnické organizace stačí k doplnění denní dávky vitamínu D u dětí pobyt na slunci. Doporučuje se zhruba 30 minut a na slunci stačí vystavit pouze obličej nebo předloktí. Vitamín lze doplnit také v umělé formě nebo potravinami, které vitamín D obsahují. Jsou to například sardinky, losos, tuňák, vajíčka, hovězí maso nebo játra.

Proč naše tělo potřebuje jód?

Jód je stopový prvek důležitý pro tvorbu hormonů štítné žlázy, které ovlivňují látkovou výměnu ve všech buňkách těla. Rovněž zajišťují normální růst dítěte a současně vývoj všech tkání a orgánů v těle. Tím nejpřirozenějším zdrojem jódu je potrava. To ovšem pouze v oblastech, kde je voda i půda bohatá na jód. Pokud tomu tak není, mohou být lidé ohroženi jódovým deficitem. Světová zdravotnická organizace proto doporučuje, aby kojící matky přijímaly denně 200-250 mg jódu. A to v případě, že mateřské mléko je pro dítě jediným zdrojem jódu. Je dobré doplňovat jód také přirozeně ve stravě. Ten je obsažený například v rybách nebo mléčných výrobcích.

Pozor na nedostatečné množství železa

Mateřské mléko obsahuje poměrně malé množství železa. Ovšem díky zásobám železa při narození a také jeho dobré vstřebatelnosti mají plně kojené děti obvykle dostatek železa až do věku okolo šesti měsíců. Ovšem po šestém měsíci věku dítěte se kvůli rychlému růstu také zvyšují nároky na množství železa získaného ze stravy. Pokud je strava nedostatečná a obsahuje málo železa, může se u dítěte objevit anémie z nedostatku železa. Déletrvající nedostatek železa potom muže způsobit například náchylnost k infekčním chorobám a pomalejší psychomotorický vývoj a růst dítěte.

Pravidelně doplňujte vápník

Kojící žena by měla denně zkonzumovat nejméně 1200 mg vápníku, což je obsaženo přibližně v 1 litru mléka. Při kojení se ztrácí tvorbou mléka 160-300 mg vápníku na den. Vápník je důležitý pro správnou srážlivost krve a také pro udržení správné hladiny krevního tlaku. Důležitý je rovněž jeho vliv na funkci svalů včetně toho srdečního. Přispívá také k činnosti střevních buněk.