Vitamíny pro těhotné

Vitamíny a minerály jsou pro tělo a správné fungování organismu velmi důležité. O to víc důležitější jsou v období těhotenství. Maminky by měly dbát na pestrou a vyváženou stravu a přijímat prospěšné látky přirozeně ve stravě. Ne vždy se ale podaří naplnit denní dávku, kterou potřebuje miminko ke svému správnému vývoji. a právě v tuto chvíli přichází na pomoc vitamíny pro těhotné v pilulkách.


Na trhu je velké množství těchto prospěšných látek, ale orientace v takovém množství není vždy jednoduchá. Co v těhotenství opravdu potřebujete a bez čeho se rozhodně neobejdete, Vám poradíme v našem článku.

Vitamíny v těhotenství jsou nepostradatelné

Nastávající maminky by měly vědět, že v těhotenství je velmi důležitý přísun železa, jódu, vápníku, vitamínu C, vitamínu B a hlavně kyseliny listové. Podporují správný růst miminka a mají velmi příznivý vliv na imunitu ženy, pomůžou Vám hlavně v období chřipek a viróz. Tyto základní vitamíny jsou pro těhotné ženy nepostradatelné, ale pro vývoj plodu budete potřebovat daleko více, například hořčík, fosfor, zinek a další vitamíny E, D.

Vitamín C

Má silné antioxidační účinky a zabraňuje předčasnému stárnutí buněk. Významně podporuje imunitní systému a vstřebávání železa. Vitamín C je nezbytný pro normální placentární vývoj. Doporučená denní dávka těhotných žen je 80 mg. Kojící ženy by potom měly užívat 115 mg.

Vitamín B9 (kyselina listová)

Kyselina listová se řadí mezi velmi důležité vitamíny pro těhotné a výrazně snižuje riziko poškození plodu. Doporučuje se užívání zhruba měsíc před otěhotněním. Doporučená denní dávka před otěhotněním je 400 µg = 0,4 mg. V těhotenství se potom doporučují dávky vyšší až 600 µg = 0,6 mg. Pokud chcete kyselinu listovou doplnit přirozeně v potravě, zvyšte konzumaci listové zeleniny, zejména špenátu, brokolice, chřestu a růžičkové kapusty. Výborné jsou také pomeranče, avokádo, játra, droždí a luštěniny. Je také dokázáno, že pokud žena užívá kyselinu listovou více než rok, má nižší pravděpodobnost předčasného porodu. Kyselinu listovou proto nepodceňujte, a pokud plánujete miminko, určitě začněte s pravidelným užíváním co nejdříve.

Železo

Nedostatek železa způsobuje nepříjemnou únavu, slabost, hučení v uších, zácpu, nadýmání, bolesti hlavy a sklon k infekcím. Je to tedy vhodný vitamín pro těhotné, protože právě v těhotenství může jeho nedostatek zvýšit možnost potratů nebo předčasných porodů. Může také docházet ke zpomalení růstu plodu nebo odlučování placenty. Jeho doplnění je proto nezbytné a doporučuje se ve formě potravinových doplňků. Ve druhém a třetím trimestru je potom nutné železo zvýšit na dvojnásobek.

Vápník

Těhotné ženy potřebují 1500 mg denně a kojící ženy potom dávku vyšší, až 200 mg. V tomto období musíte zvýšit dávky vápníku, protože jen během těhotenství spotřebuje plod zhruba 30 gm denně. Pokud má žena vápníku nedostatek, začne se postupně uvolňovat z kostí a v budoucnu tak hrozí osteoporóza a plodu se mohou tvořit řidší kosti.

Hořčík

Pro správné fungování organismu v těhotenství je hořčík nezbytný. Pomáhá od bolestivého svalového napětí a podporuje správnou činnost svalů a nervů. V období těhotenství podporuje vývoj plodu a pozitivně ovlivňuje psychiku ženy.

Zinek

Je potřebný pro správný tělesný růst a vývoj. Pozitivně ovlivňuje obranyschopnost, nervový systém a také pro reprodukci. Těhotné ženy by měly užívat 11 mg za den a kojící potom 12 až 13 mg denně. Nedostatek zinku může způsobit předčasný porodu nebo větší výskyt vrozených vývojových vad. Je to tedy další důležitý vitamín pro těhotné.

Jód

Jód je důležitý pro správnou činnost štítné žlázy. Jeho výrazný nedostatek může způsobit potraty, poruchy vývoje plodu nebo předčasné porody. Doporučená denní dávka je 1,5 mg. Jód hraje zcela zásadní roli při správném vývoji mozkové tkáně plodu. Štítná žláza plodu se vyvíjí od 12. týdne těhotenství. Od 16. týdne těhotenství potom začíná plod vyrábět své vlastní hormony. Proto je velmi důležité, aby měla matka už v prvních týdnech těhotenství dostatek jódu.

Selen

Je zásadní pro správný vývoj kosterního svalstva a pomáhá bojovat proti stárnutí buněk. Jeho užívání se doporučuje při neplodnosti nebo opakovaných potratech. Doporučená denní dávka: 60 µg. Nedoporučuje se překračovat denní dávka.

Vitamíny skupiny B

Nezapomínejte na důležité vitamíny pro těhotné ze skupiny B, které zajistí správnou funkci všech tkání a orgánů v těle. Například vitamín B6 Vám pomůže snížit nevolnosti. B12 zase podporuje krvetvorbu a B2 je takzvaný riboflavin a pomáhá buněčnému dýchání a je také důležitý pro správné vidění.

Vitamíny pro těhotné konzultujte s lékařem

Výběr vitamínů pro těhotné byste měla vždy konzultovat s Vaším lékařem a rozhodně zapomeňte na obyčejné multivitamíny. Je důležité si vybírat takové doplňky stavy, které jsou určené pro těhotné ženy. Složení i dávky vitamínů si vždy kontrolujte na příbalovém letáčku, protože předávkování některými vitamíny může v krajním případě způsobit poškození plodu.

Všeho ale s mírou! Pokud upravíte jídelníček a Vaše strava bude pestrá, plná čerstvé zeleniny a ovoce, je třeba zvážit, jestli je nutné nadměrné užívání vitamínů pro těhotné ve formě doplňků stravy. Lékaři totiž nedoporučují užívání vitamínů pro těhotné celoplošně po celou dobu těhotenství, protože velký přísun vitamínů a minerálů může vést k větší porodní váze dítěte, a tím také ke komplikovanějším porodům. Podle jiných studií mají ale větší porodní váhy děti, u kterých se matky celé těhotenství přejídaly. Pokud tedy chcete mít jistotu, že vše proběhne v pořádku, pamatujte si, že na prvním místě je pestrá strava a střídmost v jídle, u dávno neplatí, že jíte za dva. Samozřejmě to ale neznamená, že budete hladovět! Vše vždy konzultujte se svým gynekologem a nic nepřehánějte, protože všeho moc škodí.